Fakturor till Region Norrbotten
Fakturor avseende inköp gjorda från och med 1 april 2019 ska skickas elektroniskt i enlighet med lagen om elektroniska fakturor (e-fakturor) till följd av offentlig upphandling.
Fakturor via mail (exempelvis i PDF-format) räknas inte som elektronisk faktura och tas inte emot av Region Norrbotten.
Undantag från e-faktura
Undantag från e-faktura gäller för redan ingångna avtal samt om användande av elektronisk faktura skulle innebära risk för röjande av uppgifter som omfattas av sekretess eller skada i övrigt för säkerhetskänslig verksamhet.
För tillfället har vi inte heller möjlighet att ta emot e-fakturor i annan valuta än SEK och med svenska betalvägar (bankgiro/plusgiro), varför även dessa tills vidare är undantagna kravet om e-fakturering.
I dessa tre undantagsfall ska fakturan i stället skickas brevledes.
Ange alltid referens
Alla till Region Norrbotten inkommande leverantörsfakturor ska vara märkta med en referens. Det allra vanligaste är att referensen är ett kostnadsställe (5 siffror) men det finns också andra referenskoder exempelvis för remisser.
Referensen skall beställaren uppge vid beställnings-/köptillfället, och du som leverantör kan kräva att beställaren uppger denna. Fakturan kommer inte att kunna hanteras på ett tidseffektivt sätt om inte en riktig referens har uppgetts.
Utförligare villkor och anvisningar
För utförligare information angående villkor samt anvisningar för tillvägagångssätt:
E-fakturering
Brevfakturering
Verksamhetsområdet HR- & Ekonomistöd är Region Norrbottens interna servicebyrå för bland annat leverantörsfakturor, kundfakturor, utlämnande av frikort till verksamheten, efterhandsreglering av sjukresor och utbetalningar till privata vårdgivare.